„Isis” była czczona przez dawnych Swebów, Swewów, zamieszkałych wokół Świebodzina

 „Isis” Swebów

W książce historyka rzymskiego Tacyta z I wieku n.e. Germania , Tacyt opisuje cześć dla tego, co uważa za „Izydę” Swebów . Ze względu na użycie przez Tacyta interpretatio romana w innych miejscach tekstu, jego przyznaną niepewność i jego rozumowanie odnoszące się do czci egipskiej bogini przez Swebów — grupę ludów germańskich — uczeni ogólnie uznali, że identyfikacja Tacyta jest niepoprawna i debatowali nad tym, do której bogini odnosi się Tacyt.

Zaświadczenie

W rozdziale 9 Germanii Tacyt, stosując interpretatio romana (proces, w którym to, co autor uważa za rzymskie odpowiedniki, jest wymieniane zamiast nierzymskich imion bóstw), mówi, że Swebowie czczą głównie „ Merkurego ” i że uważają za święte składanie mu ofiar zarówno ludzkich, jak i nieludzkich w określonych datach (nie podano). Swebowie czczą również „ Marsa ” i „ Herkulesa ”, których przebłagają, składając zwierzęta w tradycyjny sposób. Tacyt dodaje, że część Swebów czci jednak „Izydę”, chociaż przyznaje, że nie wie, w jaki sposób kult Izydy mógł zostać zaimportowany:

Łacina:

Pars Sueborum et Isidi sacrificat: unde causa et origo peregrino sacro, parum comperi, nisi quodsignum ipsum in modum liburnae figuratum docet advectam religiaem. [1]

Tłumaczenie Birleya:

Część ofiary Swebów dla Izydy. Nie mam pojęcia, jakie jest pochodzenie lub wyjaśnienie tego obcego kultu, poza tym, że emblemat bogini, przypominający lekki okręt wojenny, wskazuje, że bogini przybyła z zagranicy. [2]

Tłumaczenie Rivesa:

Niektórzy Swebowie składają ofiary także Izydzie. Nie potrafię ustalić przyczyny i pochodzenia obcego kultu, ale jej emblemat, ukształtowany w formie liburnijskiego okrętu, dowodzi, że jej kult pochodzi z zagranicy. [3]

Teorie i interpretacje

Podczas gdy „Merkury”, „Mars” i „ Herkules ” Tacyta są ogólnie uważane za odnoszące się odpowiednio do Odyna , Tyra i Thora , tożsamość „Izydy” była przedmiotem debaty. W swoim tłumaczeniu Germanii uczony J.B. Rives zauważa, że ​​podczas gdy w czasach Tacyta kult Izydy był szeroko rozpowszechniony i jest dobrze udokumentowany w prowincjach na granicy Germanii , identyfikacja Tacyta jest problematyczna, ponieważ kult Izydy wydaje się rozprzestrzenić wraz z kulturą grecko-rzymską . Rives zauważa, że ​​„większość uczonych uważa, że ​​Tacyt błędnie zidentyfikował rodzimy germański rytuał, który przypominał dobrze znany rytuał Izydy, w którym uczestniczył statek [...]”. [4]

W artykule z 2012 r. Joseph S. Hopkins i Haukur Þorgeirsson proponują związek między boginią Wanów , szczególnie Freją , a symboliką statku „Izydy” Swebów. Obaj proponują, że staronordyjskie teksty wspominające o Fólkvangr i Sessrúmnir przedstawiają obraz „statku na polu”, co sugeruje silny związek między Freją a obrazami statków, szczególnie kamiennych statków ze Skandynawii. [5]

wg  Wikipedii,  encyklopedii wydawanej rzekomo przez CIA.

Komentarze

Popularne posty