Pozew w sprawie braku mostów w Mostkach



POZEW
Do:
WSA w Gorzowie Wielkopolskim
w sprawie braku mostów w Mostkach

za pośrednictwem organu:
Urząd Gminy, Wójt Gminy Lubrza w pozwie zwany gminą
(otrzymuje pozew celem złożenia do WSA, jako dokument w formie elektronicznej, podpisanej przez autora w standardzie HelloSign)
Adres biura:
URZĄD GMINY LUBRZA Os. Szkolne 13 66-218 Lubrza 
Strona pozwana: Urząd Gminy Lubrza, PKP PLK ul. Targowa 74, 03-734 Warszawa, GDDKiA ul. Wronia 53, 00-874 Warszawa albo ZDW za pośrednictwem UMWL.


Pozew do WSA o ustanowienie służebności przejścia dla korzystających z Kanału Niesulickiego i o brak mostów we wsi Mostki

Szanowni Państwo,
Jako wydawca prasowy składam pozew na podstawie Art. 3 § 2 ppsa. W pozwizgłaszam roszczenie do prawa przechodu Kanałem Niesulickiem co najmniej dla kajakarzy. We wsi Mostki jak nazwa wskazuje, znajdowała się jakaś infrastruktura mostowa, obecnie takowych mostów brak. Wydaje się to surrealne, ale jest prawdziwe. Według dołączonego do pozwu pisma z "Wody Polskie", kanał zasypano groblą. Gmina, która winna bronić interesów i praw turystów (w tym mojego prawa przechodu z kajakiem) jak i praw mieszkańców (do zarobku z turystów) nie egzekwuje od stron pozwanych prawa do przechodu/ przejazdu kanałem, i to nawet kajakiem.

W związku z powyższym domagam się a nawet zechcę żądać służebności przechodu i przejazdu to jest:
- umożliwienia i przywrócenia możliwości bezkolizyjnego przejścia dla drogi wodnej co najmniej kajakiem pod torami kolejowymi w ciągu mostu lub przy moście przy drodze gminnej pod torami linii kolejowej Magistrali Kolejowej E20, schemat lub szkic nieudolnie zaprojektowanego tymczasowego rozwiązania dołączając
- domagam się aby ktoś profesjonalnie zaprojektował te prace, proszę nie sugerować się załączonym rysunkiem. Załącznik "Niesłysz 6.png" ma unaocznić tylko że można tymczasowo naprawić kanał wykorzystując obecny most pod torami i obecne stawy i płytkie kanały w okolicy.  
- Żądam dotrzymania praw służebności przechodu i przejazdu drogą wodną dla mostu w zarządzie GDDKiA lub ZDW w ciągu drogi nr 92 dla osób korzystających z kanału. 

Metody zaspokojenia roszczenia służebności
Poprzez zaspokojenie roszczenia rozumiem umożliwienie bezkolizyjnego przejścia drogą wodną pod torami infrastrukturą wodną oraz pod drogą nr 92 oraz inną infrastrukturą udostępnioną pieszym/ kajakarzom przez PLK/GDDKiA.
Może się to odbyć albo:
  1. w formie dobudowania sieci kanałów tymczasowych jak w załączeniu
  2. w formie jaką zaproponują wspólnie pozwani. 


Opis stanu i uzasadnienie
do UG Lubrza w dniu dzisiejszym złożyłem pisma i dokumenty zawierające ustępy:

"W imieniu agencji prasowej na podstawie art. 3 par. 2 pkt 8) p.p.s.a wnoszę skargę na odmowę urzędu w przedmiocie nieudostępnienia w wymaganym terminie informacji publicznej.

Zarzucam naruszenie przepisów art. 61 ust 1 i 2 Konstytucji RP i art.1. ust. 1 w związku z art 10 ust. 1. i art. 13 ust. 1 ustawy z dn. 6.9.2001 o dostępie do informacji publicznej.

Po telefonie do sekretariatu gminy- prześlę ponownie sprawę kanału oraz braku możliwości skorzystania z praw kodeksu cywilnego (przejścia/ przejazdu kanałem) na terenie wsi Mostki oraz Lubrza. 

To jest szlak kajakowy. Proszę wziąć do ręki kajak na nabrzeżu Kanału Niesulickiego i próbować- przebrnąć kajakiem na drugą stronę kanału we wsi. Proszę sobie sprawdzić na miejscu, naocznie, co mają zrobić kajakarze na kanale Niesulickim we wsi Mostki. Przypomnę zapisy Kodeksu Cywilnego o prawie przejścia i przejazdu. Gdzie są te prawa w praktyce? Jak gmina traktuje turystów? To gmina- w interesie turystów- musi prawnie wymóc na zarządcy torowiska i drogi nr 92 by przebudowali swoje skrzyżowania z drogą wodną. Proszę potraktować ten list jako wezwanie przed pozwami sądowymi. To gmina musi potraktować ten list poważnie- i z całą powagą sprawy wystąpić- początkowo w interesie kajakarzy, docelowo- w celu wykorzystania majątku o wartości co najmniej wieluset milionów PLN, który przez niefrasobliwość zarządców drogi nr 92 i linii kolejowej E20 (został przerwany - uzupełnienie redakcji).
(...)
Skrzyżowanie drogi nr 92 przebudowanoby na koszt zarządcy tej drogi (GDDKiA? ZDW?) - Gmina w tym celu powinna wystąpić do zarządcy drogi nr 92. Gmina powinna powołać się w liście na przepisy kodeksu cywilnego, ustalić termin wykonania tych prac, tj. budowy mostu  na kanale. Jako że kanał dotyka bezpośrednio drogi nr 92, lokalizacja mostu raczej nie jest zagadką i można przystąpić do jego niezwłocznego planowania. Proszę o odpowiedź w tej sprawie.

Centrum przesiadkowe promy/ kolej
Gmina powinna niezwłocznie porozumieć się z PKP PLK. zarządcą mostu w ciągu linii kolejowej E20, celem wypracowania wspólnej koncepcji:
- przepuszczenia kanału Niesulickiego pod torowiskiem kolei nr E20 na koszt zarządcy torowiska (przy przebudowie trasy nieuwzględnił on wymogu kategorii 1A dla drogi wodnej) podczas przebudowy w roku 2000 oraz 2004. Obecnie można dokonać poszerzenia zakresu tych koniecznych prac celem: 
- wybudowania basenu portowego dla cumowania promów pasażerskich (..)"

Poprzedni list wysłany do wiadomości strony pozwanej- Urząd Gminy w Lubrzy: 
"Jako wydawca zechcę przypomnieć że:
niedrożny dla kajakarstwa czy przepłynięcia żaglówką ze złożonym masztem, jest kanał Niesulicki, z Niesulic do Lubrzy. Większość kanału istnieje, jednakże jakieś poniżej 10 % jego łącznej długości to "masakra" dla kajakarza: przenoski, "zagubione" fragmenty które zasypano etc. Grafikę z zaznaczeniami miejsc niespławnych- mojego autorstwa na warstwie z Openstreetmap- dołączam. 

Wnoszę by zarząd WL wystąpił do odpowiednich władz z żądaniem zaplanowania prac na kanale celem przywrócenia jego minionej drożności. Jako ekonomista zauważę że majątek o wartości wieluset milionów PLN nie pracuje. Wnoszę o dodanie brakujących śluz, odkopanie zasypanych fragmentów czy ułatwienie przeniosek dla kajaków etc."
Napisałem także:
"Wniosek do Rady Gminy o ponowne zbadanie sprawy
Proszę o odpowiedź na propozycję. Wnoszę ponownie o przekazanie stanowiska UG w sprawie- mam prawo do odwołania się od decyzji UG o pozostawieniu sprawy bez odpowiedzi do samych Państwa Radnych, co niniejszym czynię. Proszę Państwa Radnych o poinformowanie mieszkańców o sprawie, oraz o konflikcie wokół podniesienia przyczółków mostów/ naprawy kanału/ dodania mechanizmu zwodzenia mostów."

Widząc liczne trudności, brak stanowiska UG w Lubrzy mimo że Kanał Niesulicki jest to główny składnik majątku tej gminy pod względem wartości, oraz jako że sprawa jest technicznie i prawnie skomplikowana, kieruję sprawę do WSA. 
 
Z szacunkiem,
Adam Fularz
Wydawca, Gazeta Łagowska, 
Dolina Zielona 24a,
65-154 Zielona Góra

 

Merkuriusz  Polski

 

Polish News Agency. W Krakowie od 3 stycznia 1661 r.



Adam Fularz, manager Radiotelewizji

Prezes Zarządu, Wieczorna.pl SP. Z O. O.,ul. Dolina Zielona 24A,   65-154 Zielona Góra

Wydawnictwo Merkuriusz Polski
"Wieczorna.pl" sp. z o.o.
T +48604443623
Dolina Zielona 24a, PL 65-154 Zielona Góra
KRS 0000416514, NIP 9731008676, REGON 081032764
-- 

Załączniki do pozwu:
Exhibit 1. 
Proponowany schemat przebiegu tymczasowego kanału dla kajakarzy (plik Niesłysz6.png)
Exhibit 2. 
Pismo- Opinia- Kanał niesulicki.pdf 
otrzymane z adnotacją:
Dzień dobry,
w załączeniu przesyłam opinię Zarządu Zlewni w Zielonej Górze do wniosku dotyczącego Kanału Niesulickiego i Ołobok.
Pozdrawiam
Marian Prymel
Główny Specjalista 
Dział Inwestycji
 
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie
Zarząd Zlewni w Zielonej Górze 
ul. Ptasia 2B
65-514 Zielona Góra


Exhibit 3:

Niesłysz4.png- możliwa ekonomicznie sieć promów z dworca kolejowego Mostki, gdyby naprawiono kanał Niesulicki. 

Exhibit 4:

Pismo redakcji do UMWL:


Od: Adam Fularz <Adam na serw. wieczorna.pl>
Date: pon., 3 sie 2020 o 10:37
Subject: Wniosek do UMWL dot. Kanału Niesulickiego


do UMWL
Wniosek do UMWL dot. Kanału Niesulickiego
Szanowni Państwo, 
W sobotę i niedzielę podróżowałem po Mazurach, przepłynąłem kilkadziesiąt km siecią dróg wodnych śródlądowych. Ich powstanie i trwający obecnie remont ma na celu stworzenie sieci kanałów żeglugi łączącej potencjał akwenów i poprawiających konkurencyjność regionu. Z punktu widzenia turystyki- sieć kanałów stanowi jej krwiobieg. To na sieci kanałów skupia się cała turystyka wodna, są one przeciążone, dobudowano kolejną śluzę w przeciążonym miejscu.
"160 milionów na remont kanałów i śluz na Mazurach. Radio 5. 18.12.2019. Giżycko. Przebudowę i umocnienie brzegów pięciu kanałów, na szlaku Wielkich Jezior Mazurskich, zapowiada Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie." wg https://radio5.com.pl
Jako wydawca zechcę ponownie przypomnieć że:
niedrożny dla kajakarstwa czy przepłynięcia żaglówką ze złożonym masztem, jest kanał Niesulicki, z Niesulic do Lubrzy. Większość kanału istnieje, jednakże jakieś poniżej 10 % jego łącznej długości to "masakra" dla kajakarza: przenoski, "zagubione" fragmenty które zasypano etc. Grafikę z zaznaczeniem miejsc niespławnych- mojego autorstwa na warstwie z Openstreetmap- dołączam. 
Wnoszę by zarząd WL wystąpił do odpowiednich władz samorządowym z wnioskiem zaplanowania prac na kanale celem przywrócenia jego minionej drożności. Jako ekonomista zauważę że majątek o wartości wieluset milionów PLN nie pracuje. Wnoszę o dodanie brakujących śluz, odkopanie zasypanych fragmentów czy ułatwienie przeniosek dla kajaków etc.
Przypomnę że w krainie Mazur tamtejsze samorządy zorganizowały się by zorganizować naprawę śluz i kanałów. Wnoszę do UMWL o zorganizowanie samorządów wokół tematu naprawy sieci kanałów żeglugowych. 
Pozdrawiam
Adam Fularz,
wydawca, ekonomista

Exhibit 5.
Pismo do UMWL, do Gminy Lubrza

---------- Forwarded message ---------
Od: Adam Fularz
Date: wt., 17 wrz 2019 o 14:22
Subject: Petycja w sprawie odbudowy zasypanych fragmentów Kanału Niesulickiego dla turystyki wodnej śródlądowej
To: <kancelaria.ogolna na serw. lubuskie.pl>
Cc: <gmina na serw. lubrza.pl>, Gmina Świebodzin <poczta na serw. um.swiebodzin.pl>


Do Zarządu Woj. Lubuskiego


Szanowni Państwo,
Uprzejmie proszę w tej petycji o to aby Zarząd WL wystąpił do posła Jerzego Materny oraz do władz odpowiedzialnych za transport wodny śródlądowy z następującym żądaniem:

- Chcemy i żądamy naprawy kilku procent całości długości kanału, celem odtworzenia zepsutego dziś połączenia dla turystycznych statków wodnych śródlądowych, żaglówek, między Niesulicami a Lubrzą, tj. między jeziorami Niesłysz, Goszcza, Lubie. Kanał który łączy te jeziora, to niedziałający kapitał jaki ongiś zainwestowano w tym regionie, to około pół miliarda PLN wywalone w błoto. 

Dlaczego? Kanał ten nie może zostać przepłynięty, został zniszczony, co jest oburzające. Jest on uroczy turystycznie, np. koło wsi Mostki jego brzegi porastają ozdobne drzewa, tworząc jakby wodną aleję. Kanał Niesulicki w większości ma szerokość ok 11- 12 metrów. Jest to porozrywany kanał kategorii 1 a.

Jako osoby zainteresowane rozwojem turystyki wodnej śródlądowej domagamy się:

- odbudowy mostów we wsi Mostki, tj. mostu drogowego na drodze nr 92, mostu kolejowego na linii kolejowej Berlin HBf- Moskwa Bel. Obecnie we wsi Mostki brak jest jakichkolwiek mostów na kanale, w miejscu kanału Niesulickiego we wsi jest jakiś ogródek. Na działkach 181, 182 są pojedyncze stawy. Proponujemy- najpierw tymczasowe dostosowanie koryta cieku Jutrzenka do połączenia (dla małych żagłowek) obu części Kanału Niesulickiego we wsi, a później budowę kanału przez wieś, o szerokości 11- 12 metrów. W tym celu wywłaszonoby kilka- kilkanaście działek.

- na południe od Nowej Wioski kanał jest rozcięty drogą, wnosimy o naprawę/ dodanie śluzy jeśli jest taka potrzeba

- w miejscowości Lubrza działki 23/8, 222 dzielą kanał od połączenia z jeziorami. Wnosimy o przebudowę mostu w drodze 1244F dla celu umożliwienia podróży żaglówką/ statkiem śródlądowym. 

Kanał powinien mieć szerokość 11- 12 metrów aby mogły nim kursować statki wycieczkowe. Byłaby to droga wodna klasy 1a, ewentualnie we fragmentach 1b, z opcją jej dalszej rozbudowy dla celów turystyki wodnej. Kanał w większości istnieje, konieczna jest jego naprawa i rewitalizacja. Odbudowa zepsutych odcinków, stanowiących zaledwie kilka procent całości kanału, pozwoli uwolnić ów drzemiący kapitał już tu zainwestowany, i ożywi turystykę wodną w regionie. 


Z uszanowaniem,
Adam Fularz, ekonomista

do wiadomości: Gminy Lubrza, Świebodzin



 

Komentarze