Wniosek w sprawie przygotowania uruchomienia rejsów promu pasażerskiego Łagów Kolonia- Łagów Urząd Gminy- Łagów os. Podgórna- Łagów Kino.
Wniosek do Radnych gminy Łagów
do władz gminy Łagów
List z odwołaniem od decyzji władz gminy Łagów
Wniosek w sprawie przygotowania uruchomienia rejsów promu pasażerskiego Łagów Kolonia- Łagów Urząd Gminy- Łagów os. Podgórna- Łagów Kino.
Szanowni Państwo,
Wydaję lokalną gazetę w Łagowie.
Domagam się podjęcia zdecydowanych i sprawnych działań w związku z poniższym tematem dróg wodnych. Niniejszy list jest odwołaniem od decyzji Wójta Gminy. Od Państwa decyzji przysługuje dalsza droga odwoławcza (o moście zadecyduje wówczas inny organ), z której będę chciał skorzystać. Stąd owa procedura i niniejszy list z odwołaniem.
Tematyka sprawy odwołania
Prosiłem uprzednio o przygotowanie gminnej sieci kanałów i odtworzenie mechanizmu zwodzenia mostu- do tej pory nie mam wiedzy by nastąpiła jakaś poprawa stanu tych obiektów. Tymczasem mam kolejną propozycję w nawiązaniu do poprzedniego listu.
Czy gmina może wystąpić z propozycją powołania stałej komisji do spraw naprawy gminnej sieci dróg wodnych, do której weszliby członkowie PGW Wody Polskie, UMWL, władz od żeglugi etc.? Sprawa wydaje się naprawdę skomplikowana technicznie.
Sprawa Kanału Zamkowego
Poprzednio prosiłem o naprawę kanałów, bo obecnie proponuję tramwaj wodny rozkładowy na jez. Łagowskim i Trześniowskim, w relacji z Łagów os. Kolonia do Kino Świt przez os. Podgórna (gdzie powstałaby przystań przy molo). Musi on być w stanie pokonać most w ciągu drogi gminnej- ul. Zamkowej, któryto most zdaniem powoda błędnie przebudowano bez uwzględnienia wymogu dochowania choćby w ułamku prześwitu wymaganego kategorii 1A dla drogi wodnej. Most wówczas musiałby być wyższy albo zwodzony.
Proszę gminę o o podanie w liście do zarządcy drogi terminu do wykonania tych prac na moście tj. dodania mechanizmu jego zwodzenia i zamykania oraz wymogu zachowania wszelkiej przyrody- jest to kanał turystyczny, po co niszczyć coś- co chcemy właśnie pokazać.
Zarzut marnotrawstwa majątku
Jako ekonomista zauważę że majątek o wartości wielunastu milionów PLN - czyli koszt kanału, bardzo pięknego, otoczonego drzewami, świetnie nadającego się dla rejsów tramwajem wodnym - nie pracuje. Nie działa też droga wodna skracająca dystans w podróżach w miejscowości. Tramwaj wodny mógłby być udaną atrakcją turystyczną którą "zaliczyłby" każdy przyjezdny, a tak- nie funkcjonuje.
Czy poza niskim prześwitem obecnego mostu- znajduje się tam jakieś wypłycenie lub przeszkoda wodna? Proponuję ponownie - tym razem bardziej usilnie- by gmina wystąpiła do zarządcy drogi który to miejsce przebudowywał, z żądaniem dostosowania kanału w ciągu mostu do żeglugi dla drogi wodnej kategorii 1 A. Wydaje się że znów zamulono kanał, przez jakiś czas był on mniej drożny i nastąpiło odłożenie się mułu. Gmina musi wyegzekwować od zarządcy drogi pokrycie kosztów związanych z pracami naprawczymi na kanale na odcinku między jeziorami.
Gmina w sprawie brakującego mechanizmu zwodzenia może powołać się na zapisy kodeksu prawa cywilnego o prawie przejścia i przechodu. W tym miejscu może powstać trasa turystycznego tramwaju i trzeba znaleźć rozwiązanie.
Proponowane rozwiązanie dla Mostu Zamkowego
Most powinien mieć mechanizm zwodzenia. Jako ekonomista po pobycie na Mazurach prowadzę akcję wśród samorządów celem ożywienia żeglugi śródlądowej, jachtingu w woj. lubuskim. W Łagowie widzę potencjał w poprawie zaniedbanych połączeń jezior:
- Jezioro Trześniowskie
- Jezioro Łagowskie
Sieć kanałów już istnieje, ale jest w złym stanie. Po remoncie, liczyłaby około 100 metrów- tj. byłby to na razie sam Kanał Zamkowy, przy czym jeziora te już obecnie są połączone, rzekomo możliwe jest przepłynięcie motorówką pod obecnym mostem. Niemniej całość infrastruktury przebudowanoby:
-ponosząc mosty lub robiąc z nich zwodzone
-poszerzając wąskie miejsca
-dodając mijanki
-dodając przystanie
-montując oznakowanie także dla rejsów nocnych (opisując prześwity mostów, boje oznaczające wejścia do kanałów, znaki nawigacyjne etc.)
-montując prowadnice/ płozy/ rolki w moście pod drogą gminną lub wojewódzką w ciągu ul. Zamkowej, celem umożliwienia się poślizgnięcia obecnego taboru/ floty o szerszych wymiarach niż obecnie. Prowadnice prowadziłyby statek przez wąski Kanał Zamkowy.
Kanały "na papierze" byłyby kanałami kategorii 1a, ale w praktyce nie spełniałyby tych norm, byłyby bardzo wąskie. Służyłyby jachtom i żaglówkom, cel to wyzwolenie potencjału kompleksu dwóch jezior, kilkukrotne zwiększenie akwenu dostępnego żaglówkom, jachtom.
Wszystkie prace miałyby na celu zachowanie drzewostanu, wycinki drzew tylko tam gdzie jest to niezbędnie konieczne, oraz nasadzenia kompensacyjne aby nie doprowadzić do ubytku roślinności w wyniku inwestycji.
Na chwilę obecną wewnątrz kanału mostu można zamontować jakieś prowadnice, płozy, rolki, dzięki którym obecny tabor mógłby się przecisnąć przez wąski kanał pod mostem w ulicy Zamkowej. Po bokach mostu można zamontować prowadnice po których przesuwałayby się statki wewnątrz ciasnego tunelu kanału.
Zamontowanoby sygnalizację świetlną o zajętości toru wodnego pod mostem. System sygnalizacji musiałby dodatkowo obsługiwać ruch jednokierunkowy przez bramę Polską jak też i otwieranie i zwodzenie mostu. Jest to dość skomplikowane zadanie, ale wykonalne.
Wymagana flota
Potrzebne są tu statki na razie mieszczące się w wąski kanał zamkowy, np. 10-to lub 20-tomiejscowe, o dużej prędkości rejsu. Kupionoby je na przykład jako statki używane- pod wymiar prześwitu mostu. Na jeziorze Łagowskim problemem ekonomicznym dla żeglugi jest konkurencja samochodu osobowego po drodze przy jeziorze. W Wielkiej Brytanii z racji wąskich kanałów popularne są wąskie statki pasażerskie- może gmina powinna kupić statek z tamtego rynku, sprawdzając najpierw jego zanurzenie i wymagany prześwit? Możliwe są statki elektryczne.
Koncepcja tramwaju wodnego
Proponuję powrót do ongiś działających od ok. 100 lat tutaj rejsów żeglugi, ostatnio kursujących w sezonie letnim jako wodne taxi.
Organizowanoby szybkie rejsy z których korzystałaby także lokalna ludność w codziennych dojazdach do szkoły czy pracy- bilety na połączenia subwencjonowanoby do uzyskania poziomu cen połączeń PKS albo koszt wynosiłby 1 zł. Lub też-- tramwaj wodny - przynajmniej początkowo- byłby całkowicie bezpłatną atrakcją dla turystów i środkiem transportu mieszkańców.
Proponuję transport wodny publiczny pasażerów w relacjach:
Łagów Kolonia- Łagów Urząd Gminy- Łagów os. Podgórna- Łagów Kino
Redakcja pisała w sprawie:
Szanowni Państwo,
Uprzejmie proszę o rozważanie pomysłu przebudowy mostu na przesmyku między jeziorami:
- albo poprzez przebudowę na "most zakochanych" z możliwością przeprowawdzenia rowerów pomostem pieszym. Bez ruchu samochodowego.
- albo poprzez dobudowę ozdobnego mechanizmu do obecnego mostu mającego udawać most zwodzony (bezsensowny na kanale z niskimi gałęziami drzew) jakoby będący częścią umocnień średniowiecznego Łagowa.
Moje sugestie
Proponuję aby ogłoszono jakiś konkurs na najlepszy pomysł. Samemu zainwestowałbym w maleńki most zwodzony- prawdziwie się otwierający. Byłby to most w zabytkowej średniowiecznej konwencji.
Pozdrawiam
Adam Fularz
Redakcja Transport.org.pl
Wniosek do Rady Miasta o ponowne zbadanie sprawy
Proszę o odpowiedź na propozycję inną niż ta poniższa:
"Nie przewidujemy przebudowy mostu pomiędzy dwoma jeziorami. W ramach projektu został on przebudowany i poszerzony."
Wnoszę ponownie o przekazanie stanowiska UG w sprawie- słaba jakość odpowiedzi oraz podpis sugeruje że mam prawo do odwołania się od decyzji UG do samych Państwa Radnych, co niniejszym czynię. Proszę Państwa Radnych o poinformowanie mieszkańców o sprawie, oraz o konflikcie wokół mechanizmu zwodzenia mostu. Ponadto z pomostu mostu odpadają deski.
Potrzebne rozwiązania techniczne
Gmina powinna powiadomić mieszkańców o tym wniosku. Być może jakiś mieszkaniec ma pomysł, lub potrafi znaleźć używany mechanizm zwodzenia mostu np. na rynku holenderskim. Gmina może kupić używany element zwodzenia pomostu. Ponadto most może być jednokierunkowy, przez to cały ciąg przez bramę miejską i most byłby zwężony do jednego pasa. Mechanizm świateł w bramach miejskich przebudowanoby. Ten obecny system sygnalizacji poszedłby na pierwszą z bram miejskich, na obecnej bramie miejskiej dodanoby sygnalizację zamknięcia mostu sprzężoną z systemem zdalnego otwierania i zamykania mostu wzbudzanym przez obsługę statku. Statek cumowałby przy Bramie Polskiej, to obsługa statku obsługiwałaby zdalnie, pilotem, zamykanie bram i zwodzenie mostu, obserwując ruch pieszy. Brama Polska byłaby naprawiona, krata w bramie opuszczałaby się albo inny mechanizm zamykałby bramę przy ruchu statków.
Konieczność koordynatora
Proszę o powołanie stałej komisji i osoby koordynującej stałość postępu prac. Jest to zadanie skomplikowane, gdy tylko myślę o systemie sygnalizacji ruchu na moście i pod nim, który miałby obsłużyć tak dziwną kombinację ruchu, nieco współczuję projektantowi. Jest to jednak możliwe, choć złożone.
Proszę o wyznaczenie harmonogramu prac pozwalającego by tramwaj wodny ruszył już latem nawet w okrojonej wersji. Proszę o bardziej zdecydowane działania, mam wrażenie że od mojego poprzedniego listu- niewiele się w sprawie dróg wodnych gm. Łagów- zmieniło. Czy gmina ma chociaż osobę która koordynuje ten temat? Dołączam szkic trasy tramwaju wodnego.
--
Załącznik : Korespondencja:
Redakcja serwisu otrzymała list z odpowiedzią:
---------- Forwarded message ---------
Od: <promocja na s. lagow.pl>
Date: wt., 11 sie 2020 o 12:46
Subject: Fwd: FW: Wniosek do władz gminy Łagów
To: Adam <adam na serw. wieczorna.pl>
Od: <promocja na s. lagow.pl>
Date: wt., 11 sie 2020 o 12:46
Subject: Fwd: FW: Wniosek do władz gminy Łagów
To: Adam <adam na serw. wieczorna.pl>
Dzień dobry
Nie przewidujemy przebudowy mostu pomiędzy dwoma jeziorami. W ramach projektu został on przebudowany i poszerzony. Ponadto zostały wykonane dwa punkty widokowe na dwóch jeziorach przy przesmyku w tym jeden z podjazdem dla niepełnosprawnych.
Pozdrawiam
Arkadiusz Jurusz
-------- Wiadomość oryginalna --------
Temat: | FW: Wniosek do władz gminy Łagów |
---|---|
Data: | 2020-08-11 11:26 |
Od: | Urząd Gminy Łagów |
Do: | <promocja |
From: Adam Fularz
Sent: Sunday, August 02, 2020 6:00 PM
To: sekretariat
Subject: Wniosek do władz gminy Łagów
Komentarze
Prześlij komentarz